Parkeren in het ruimtelijk domein
Parkeren in het ruimtelijk domein geeft handvatten hoe de parkeervraag berekend en gefaciliteerd kan worden, hoe het gebruik kan worden gereguleerd en welke wettelijke kaders op parkeren van toepassing zijn. De vele soorten parkeervoorzieningen en hun toepassingsmogelijkheden zoals we die nu kennen worden beschreven, maar ook nieuwe ontwikkelingen als de zelfrijdende auto worden benoemd.
Aan bod komt ook de parkeerexploitatie en de organisatie, de relevante aspecten die zorgen dat de fysieke parkeervoorzieningen bij blijven dragen aan een leefbare en bereikbare omgeving.
Lees meer
In Nederland bezitten we samen 8,5 miljoen personenauto’s, ongeveer 21 miljoen fietsen en 1,8 miljoen e-bikes. Daarnaast zijn er nog vele honderdduizenden bestelauto’s, brommers, scooters motoren etc. De ruimtelijke impact van parkeren- en daarmee tevens de financiële impact – is enorm en levert regelmatig hoofdbrekens op bij (her)ontwikkelingsopgaves. Hoe parkeerfaciliteiten zo in te passen dat de ruimtelijke kwaliteit niet wordt aangetast, is de vraag. Een vraag die steeds pregnanter wordt in de discussie over klimaatadaptatie en in nieuwe visies op een stedelijke omgeving waar het goed wonen, werken en recreëren is. Adequaat en integraal parkeerbeleid en een toegeruste organisatie zorgen voor het beheersbaar houden van dit parkeervraagstuk.
Docentexemplaar
Bent u verbonden aan een onderwijsinstelling en wilt u graag van dit boek een gebruikers- of beoordelingsexemplaar ontvangen? Vraag een docentexemplaar aan.
Levertijd: 3-5 werkdagen